نماز ستون دین
نماز ستون دین

نماز ستون دین

موارد وجوب سجده سهو و نماز احتیاط

موارد وجوب سجده سهو:
 
به طور کلی، سجده سهو برای زیادی و نقصان (کاستی)  غیر عمدى در نماز، واجب است؛ موارد وجوب سجده سهو به شرح زیر است:
 
1. آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند؛
 
2. آن که یک سجده را فراموش کند؛
 
3. آن که در نماز چهار رکعتى بعد از سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت؛
 
4. در جایى که نباید نماز را سلام دهد مثلًا در رکعت اول سهواً سلام بدهد؛
 
5. آن که تشهد را فراموش کند. [1]
 
چگونگی انجام سجده سهو:
 
دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فوراً نیّت سجده سهو کند و پیشانى را به چیزى که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» یا «بِسْمِ اللَّه وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ» ولى بهتر است بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ السَّلامُ عَلَیکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ» بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکى از ذکرهایى را که گفته شد بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد.[2]
 
برای آگاهی از مسائل دیگر سجده سهو به رساله توضیح المسائل مرجع تقلید خودتان مراجعه نمایید.
 
 
[1] . توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج 1، ص 669، م 1236.
[2] . همان، ص 674، م 1250.

حکم جلوتر ایستادن زن هنگام نماز

آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟


 بنا بر احتیاط واجب لازم است بین زن و مرد در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد مساوی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است.


مطابق با فتوای رهبری

نماز در کربلا و کوفه شکسته است یا کامل؟

محدوده حریم اماکن تخییر (مکه، مدینه، کربلا، کوفه) که مسافر می‌تواند در آنها نماز را کامل بخواند چه‌قدر است؟


در تمام دو شهر مکه و مدینه فعلی و همچنین در مسجد کوفه و حائر حسینی حکم تخییر بین قصر و اتمام برای مسافر جاری است. (هم می‌تواند نماز را شکسته بخواند هم کامل)


 حائر حسینی: تمام روضه شریفه داخل حرم را که از طرف بالای سر و پایین پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد.


مطابق با فتوای رهبری

شیطان در نماز شب هم به سراغ شما می‌آید!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه، با قرائت حدیثی درباره تلاش شیطان برای فریفتن انسانها، فرمودند: برادران! مراقب شیطان باشیم، در بهترین حالات، شیطان می‌آید سراغ انسان.

در وقت نماز شب که مشغول عبادتید، مشغول تضرّعید، همان وقت شیطان می‌آید سراغ شما. بستگی دارد که من و شما چه‌جور آدمی باشیم؛ یک وقت ما را وسوسه می‌کند بوسیلۀ عُجب، یک وقت ما را وسوسه می‌کند بوسیلۀ ریا، یک وقت وسوسه می‌کند بوسیلۀ ایجاد شک و تردید در این کاری که داریم می‌کنیم. ...

بارها عرض کرده‌ایم اینکه شیطان در قرآن کریم این‌همه اسمش تکرار شده، چه اسم شیطان، چه اسم ابلیس برای خاطر این است که اهمیتِ این دشمنِ خطرناک را ما فراموش نکنیم... شیاطین انس هم همینجورند، آنها هم از شیطانِ جنّ الهام می‌گیرند، به یکدیگر کمک می‌کنند برای اینکه ما را منصرف کنند، منحرف کنند از صراط مستقیم.

ثبات بر صراط مستقیم، آن چیزی است که انسان هر روزی بارها و بارها از خدای متعال می‌خواهد: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم‏». خوب، شما که در صراط مستقیم‌اید، «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم‏» یعنی: در سرِ دو راهی‌ها، ما را به آن راهی که #صراط_مستقیم است، هدایت کن! یعنی ما را مستمراً بر این صراط قرار بده که از آن منصرف و منحرف نشویم.