نماز ستون دین
نماز ستون دین

نماز ستون دین

حکم استفاده از مُهرهایی که چربی گرفته‌اند

آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، به‌طوری که لایه‌ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟

اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بین پیشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.


مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای


شرطی از شرایط قبول شدن نماز

خداى تعالى فرماید:

همانا نماز آنکس را قبول میکنم که براى عظمتم فروتنى کند، و بیاد من روز خود را شب کند، و دلش آکنده از ترس من باشد، و بخاطر من خود رااز خواهشها و تمالات نفس باز دارد، و خود را بربندگانم بزرگ نشمارد.

و بجهت من سیر کند گرسنه را و بپوشاند برهنه را و رحم کند بلا رسیده را و غریب را جاى دهد. و نور چنین شخصى مانند خورشید تابان در آسمان میدرخشد.و در تاریکیهاى روشنائى و در نادانیها شناخت و علمى برایش قرار دهم و قسم بعزتم که او را حفظ میکنم و فرشتگانم از او محافظت نمایند.چون مرا بخواند در جواب او لبیک گویم چون از من سوال نماید عطا میکنم، و مثل او در میان مردم مانند فردوس است در بهشت که هرگز نهرهاى او خشک نمى‏گردد و میوه‏هاى آن نمى‏پوسد.

تقرب به وسیله‏ ی نماز

یکی دیگر از فواید نماز این است که انسان را به قرب می‏رساند، و یکی  از علتهایی که دستور داده شده که شبانه‏ روز پنج نوبت نماز به جای آورید، به خاطر این است که با هر نمازی می‏توان به درگاه الهی نزدیک شویم و اگر می‏خواهیم سریع به مقصود برسیم، آن هم از طریق نماز کامل و واقعی میسر است.  در حدیثی از امام کاظم علیه‏ السلام می‏فرماید: «افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفه به، الصلوه؛ بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله‏ ی آن به درگاه الهی تقرب پیدا می‏کند، نماز است.»[1] .

و در حدیث دیگری امام علی علیه‏ السلام می‏فرماید: «تعاهدوا امر الصلواه و حافظوا علیها و استکثروا منها و تقربوا بها؛ مراقب نمازهای خود باشید و آن را حفظ کنید و زیاد (نمازهای مستحب) بخوانید و به وسیله‏ ی آن تقرب جویید.»[2]

و در حدیث دیگر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم چنین می‏فرماید: «ان الصلوه قربان المؤمن؛ همانا نماز خواندن وسیله‏ ی نزدیکی مؤمن به خداست.»[3] .

و در حدیث دیگری امام علی علیه ‏السلام می‏گوید: «الصلوه قربان کل تقی؛ نماز خواندن وسیله‏ ی نزدیکی به خدا است برای هر شخص پرهیزگار.»[4] .

در حدیثی دیگر امام علی علیه‏ السلام فرمودند: «تقرب الی الله سبحانه بالسجود و الرکوع و الخضوع لعظمته و الخشوع؛ به وسیله‏ی سجده و رکوع و خضوع و خشوع در برابر عظمت خدا به او تقرب جوی.» 

در حدیثی امام رضا علیه ‏السلام می‏فرماید: «(الصلوه) طلب الوصال الی الله من العبد؛ (نماز) مطالبه‏ ی وصال و تقرب بنده به سوی خدا است.» 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] تحف العقول، ص ۴۵۵.

[۲] نهج‏البلاغه، خطبه ۱۹۰.

[۳] کنزالعمال، حدیث ۱۸۹۰۷.

[۴] میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷، بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۹۹، من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۶، ح ۱۶.

دلیل خواندن نماز به زبان عربی چیست

چرا ما که عرب زبان نیستیم، باید به زبان عربی نماز بخوانیم وقتی می توانیم به زبان مادری خود با خدا صحبت کنیم و احساس بهتری هم داشته باشیم چرا باید الفاظی را به زبان بیاوریم که اغلب معنای آنها را هم نمی فهمیم؟!


چرا نماز باید به عربی خوانده شود

یکی از نکاتی که باید در خواندن نماز به آن توجه کرد، قرائت به زبان عربی است. به این معنا که نماز باید به زبان عربی خوانده شود.


نماز به عنوان یکی از مهمترین ارکان اسلام است. نماز جزئیات با اهمیتی دارد و توجه به این جزئیات انسان را از معنای عمیق این فریضه بزرگ الهی تا حدی آگاه می کند. یکی از نکاتی که باید در خواندن نماز به آن توجه کرد، قرائت به زبان عربی است. به این معنا که واجب است، نماز به زبان عربی خوانده شود.

 

ذهنمان در گیر این موضوع شد که وجوب عربی خواندن نماز برای چیست؟ باز هم به کتاب آسمانی و آرامش بخش قرآن مراجعه کردیم. کتابی که، وحدت بخش مفاهیم دینی و پاسخ گوی همیشگی شبهات فکری است.

 

خداوند متعال در آیه دوم سوره یوسف می فرمایند:


إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم باشد که بیندیشید .

 

نزول قرآن و پیام های آسمانی به زبان عربی است و در آن نکته ای برای اهل تفکر است. علامه طباطبایی در المیزان، ج 4، ص 160 تفسیر نمونه، ج 9، ص 300 و ج 13، ص 311 در اینباره می فرمایند که از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کامل¬ترین زبان های دنیا است که به خوبی می تواند، مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند.

 

بنابراین مفاهیم عمیق دینی تنها با زبان عربی قابل بیان بوده است. مفاهیم نماز هم با زبان عربی و در ساختار آن بهتر از هر زبانی بیان می شد.

 

نماینده تام الاختیار آیت الله نوری همدانی و کارشناس مذهبی در تهران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت تعبد در دین داری گفت:«یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.»

 

وی در خصوص فلسفه اعمال دینی اظهار کرد:«برای بسیاری از اعمال دینی فلسفه ای ذکر شده اما فلسفه برخی هم بیان نشده است. علامه مجلسی(ره) عالم بزرگ شیعه کتابی با نام فلسفه احکام دارند که در آن به فلسفه برخی از اعمال دینی اشاره شده است.»


قرائت نماز

 نماینده تام الاختیار آیت الله نوری همدانی در تهران افزود:«یک سری از مفاهیم حکمتی عظیم و عمیق دارد که انسان به فلسفه آن هیچگاه پی نمی برد. البته فقط برخی از مفاهیم دینی به این شکل هستند.»

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد:«برای نماز و عربی خواندن آن دلایلی ذکر کرده اند. یکی از این دلایل این است که پیامبراکرم(ص) خود عرب بودند و ما هم برای این که الگویمان ایشان هستند و باید خود را به آن نزدیک کنیم، باید همانند پیامبر(ص) عمل کنیم.»

 

ایشان در خصوص دلایل عربی خواندن نماز اضافه کرد:«عربی خواندن قرآن، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.»

 

وی خاطر نشان کرد:«تصور کنید که خانه کعبه در تمامی نقاط دنیا بود و هر مسلمان از هر ملتی که بودند، می توانستند، خانه خدا را زیارت کنند. این موضوع بدون شک شکافی عمیق میان مسلمانان ایجاد می کرد.»

 

وی همچنان در پایان اضافه کرد:«چه بسا اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.»

راه رفتن در وضو چه حکمی دارد

آیا راه رفتن در بین وضو اشکال دارد؟


اگر موالات حفظ شود، راه رفتن یا نشستن و برخاستن و مانند آن، بین وضو اشکالی ندارد.


ترتیب وضو باید حفظ شود و در غیر این صورت وضو باطل است و نمازهایی که با آن خوانده است نیز باید اعاده یا قضا شود.


قسمت های مختلف وضو باید در حد متعارف پشت سر هم انجام پذیرد و بین آن ها فاصله زیادی نیفتد. به این کار موالات می گویند.


در راه رفتن بین وضو اگر موالات بهم نخورد اشکال ندارد، پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود و بعد سر و پا را مسح کند، وضوی او صحیح است.


پی نوشت:

توضیح المسائل مراجع،ج1،م 285

آیت الله خامنه ای،أجوبة الاستفتاءات ، ص26

فواید نماز که باورتان نمی شود!

تا کنون بسیاری از توصیه های دینی خواص شگفت انگیز خود را برای سلامتی جسم ثابت کرده اند که فواید نماز در میان آنها با آثار منحصربه فردی جای گرفته است. خواندن نماز جسم و روح را شفا می بخشد و عمر را طولانی می کند.

فواید نماز برای سلامتی جسم و روح و افزایش طول عمر

اقامه نماز عموماً به عنوان رفتار و وظیفه ای دینی عنوان می شود اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات مربوط به سلامت، جنبه های علمی تأثیر نماز بر سلامتی کشف شده است.


نماز یک واجب الهی است که خداوند در پنج وعده روزانه مقرر فرموده است و از مهمترین اثرات آن تقرب به خداوند و دریافت رحمت بی کران اوست. خداوند هر فریضه ای را که بر انسان واجب کرده، دارای فواید بسیار زیاد و عامل رشد و تکامل فردی و اجتماعی اوست و دانش بشری به مرور و بامطالعه و تحقیقات علمی گوشه ای از اثرات آن را دریافت کرده وخواهد کرد.


امروزه علم پزشکی دنیا در خصوص سلامت معنوی و نقش نماز، دعا و دینداری در سلامت جسمی، روحی و روانی توفیقاتی کسب کرده است که درمطلب پیش رو گوشه ای از فواید پزشکی نمازبه نقل از ایکنا بیان می شود:


آثار و فواید نماز خواندن در جسم


انجام حرکاتی که در حین نماز خواندن واجب هستند جنبه ی سلامتی هم دارد که در بخش فواید نماز از نظر پزشکی قرار می گیرد.

آثار ایستادن در نماز

باعث تقویت حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است می شود، ثابت و خیره شدن چشم ها در نماز به یک نقطه باعث بهبود و رفع نواقصی همچون نزدیک بینی می شود و با تمرکز در نماز،جریان فکر آرام و متعادل می شود.



آثار رکوع 

موجب تقویت ماهیچه های شکم، حفظ دستگاه گوارش و مانع سوءهاضمه و بی اشتهایی می شود و نیز تقویت ماهیچه ستون مهره ها، گردن، دست ها، ساق پا و ران ها.



آثار سجده 

تقویت مهره های گردن عامل مهمی در درمان دیسک و مشکلات ستون فقرات گردن و کمر می شود. افزایش جریان خون مغز باعث قدرت درک و فهم و آرامش فرد و نیز حفظ شادابی، زیبایی و طراوت می گردد.



آثار نشستن 

باعث تقویت عضلات پاها، ران ها و کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق می شود.



رابطه نماز با بارهای الکتریکی و میدان مغناطیس:

در احادیث آمده است که آب وضو را خشک نکنید، دلیل پزشکی آن این است که بدن در برابر سرمایی که حس می کند خود به خود درجه حرارت را بالا می برد تا قسمتهای خیس را خشک کند که همین تحریکات باعث بازشدن منافذ پوست و ورود اکسیژن بیشتر به بافت ها و عضلات زیر پوست می شود که باعث شادابی و نشاط می گردد. بارهای الکتریکی زائد در اثر تحریکات مغناطیسی و الکتریکی اطراف ما همچون نیروگاه های برق، موبایل، تلویزیون و سشوار بر امواج مغزی تاثیر می گذارد که این اثرات در نواحی که تحریکات عصبی بیشتری دارد خطرات جدی تری را باعث می شود و این نواحی دقیقا همان نواحی شست وشوی وضو است(سر، صورت، دست، مچ دست و پا) که بهترین و ارزان ترین و بی خطرترین راه برای دفع این امواج زائد، آب است و در وضو باعث انتقال بارهای ساکن از بدن به اطراف می شود.


بنا به تحقیقات پروفسور لای، امواج مغناطیسی خارجی به DNA سلول های مغزی آسیب می زند و در طول روز مغز در برابر میدان های مغناطیسی بیرونی ناشی از امواج و نیروگاه ها و از طرفی میدان مغناطیسی زمین قرار می گیرد که به شدت برای مغز مضر است، وقتی انسان در نماز رو به قبله می ایستد و در هنگام سجده، میدان مغناطیسی بدن و زمین برهم منطبق شده و مثل رسانا باعث دفع مواد الکتریسته از سر به زمین می شود.



فواید نماز برای سلامتی و درمان بیماری ها


مهمترین فواید نماز بر سلامت جسم و بدن انسان


اثرات نماز در درمان اضطراب و افسردگی 

بیماران افسرده ،مرحله خواب REM آنان، نسبت به افراد عادی بیشتر است یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می برند که این باعث دیدن خواب های آشفته و پریشان می شود.این افزایش مدت خواب REM در ساعات نزدیک صبح به وقوع می پیوندد که اثرات بیدار شدن برای نماز صبح باعث می شود که فرد از ورود به مرحله REM بازداشته شود وموجب کوتاه شدن آن و درمان افسردگی گردد. (درمان های دارویی رایج ضدافسردگی سه حلقه ای از طریق کاهش مرحله REM خواب، باعث درمان می شود)



اثرات نماز بر شادابی و نشاط و جلوگیری از استرس و فشار عصبی 

بیدار شدن برای نماز صبح و در ساعات سحرگاهی و انجام عبادت در این موقع، عامل افزایش هورمون کورتیزول وحالت شادی و نشاط سرمست کننده می شود که بر زندگی روزانه نماز گزار بسیار موثر است و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر استرس ها و فشارهای روحی و روانی است که این در مضامین عرفانی تحت عنوان اسرار سحر بیان شده است.



تاثیرات هورمون ملاتونین در بیداری نماز شب و سحرگاه 

بر طبق تحقیقات دکتر مدحت الشامی پزشک مصری، میزان ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز به هیچ دارویی ندارد به جز انجام عبادات و نیایش و دوری از گناهان که باعث آرامش روحی و روانی می شود و به تبع آن تاثیرات مثبت بر جسم و روان می گذارد. بیشترین حالت اورژانسی بیماری قلب پنج تا نه صبح است که با بیدار شدن در نماز صبح ترشح ملاتونین حداکثرشده و باعث جلوگیری از عوارض قلبی می شود.



تاثیر ملاتونین در پیشگیری و درمان سرطان های پروستات و سینه 

افزایش هورمون ملاتونین در اثر بیداری برای نماز صبح موجب مقابله با اثرات فری رادیکال ها و جلوگیری از پیری زودرس آلزایمر و پارکینسون می شود.


افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب باعث حفظ سلول های مغز و شکوفایی نیروی فکر و اندیشه و افزایش توان گلبول های سفید در مکانیسم دفاعی بدن و در برابر کلسترول و تنگی عروق می شود. افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح باعث حفاظت سلو ل های چشم شده و از کدر شدن عدسی یا کپسول جلوگیری می کند چنان که امام صادق (ع)فرمود:نماز شب دید انسان را زیاد می کند.


افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح افزایش ترشح اندورفین ها و آنکفالین ها که عامل تنظیم خواب و ریلکسیشن بدن است را موجب می شود. گاز اوزن و تاثیرات شگرف درمانی آن از نظر علم پزشکی ثابت شده است که این گاز در زمان طلوع فجر تا طلوع خورشید از سطوح بالای آسمان به زمین می آید و اثرات مفید درمانی بر قلب و عروق، پوست، ریه و ... دارد و این مهمترین خاصیت عبادت و بیداری در بین الطلوعین است.



تاثیر نماز بر طول عمر انسان 

افزایش هورمون هائی همچون کورتیزول، ملاتونین و دوپامین در بیداری نماز شب و سحر باعث سلامتی و طول عمر می شود.


فواید نماز ، مهمترین فواید نماز خواندن برای سلامتی بدن و روح

داستانی زیبا در مرود نماز صبح از لقمان حکیم

لقماﻥ ﺣﮑﯿﻢ،ﻧﯿﻤﻪ ﺷﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﯿﺪﺍﺭشد

ﺍﺭﺑﺎﺑﺶ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺯﺩ، 

ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯿﺰ تا ﺍﺯ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﺟﺎ ﻧﻤﺎﻧﯽ!


ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﺍ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﺩﺍﺩ 

ﻭ ﮔﻔﺖ ﺑﺨﻮﺍﺏ ﻏﻼﻡ!

ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ!


ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺷﺪ؛

ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﮐﺮﺩ 

ﺗﺎ ﺍﺯ ﻗﺎﻓﻠﻪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﺎﻧﺪ.


ﻭﻟﯽ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺩﺍﺩ!


ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻃﻠﻮﻉ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺁﻣﺪ

ﮐﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﺨﺒﺮ! 

ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻭﺍﻥ ﻧﻤﺎﺯﮔﺮﺍﻥ ﺟﺎﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﯼ!


ﺑﺮﺧﯿﺰ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﺠﻮﺩ ﻭ ﺗﺴﺒﯿﺢ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﻔﻠﺖ ﺭﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ!


ﻭ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ

 ﺩﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﺻﺎﻑ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﯿﺴﺖ!

ﺧﺪﺍﮐﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺎندارد!


ﺭﻭﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﮐﯿﺴﻪ ﺍﯼ ﮔﻨﺪﻡ ﺑﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺑﮑﺎﺭﺩ.

ﻭ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺧﺖ ﻭ ﻣﺸﺘﯽ ﺗﺨﻢ ﻋﻠﻒ ﻫﺮﺯ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﭘﺎﺷﯿﺪ!


ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﺭﻭﺍﺭﺑﺎﺏ ﺩﯾﺪ 

ﺩﺭﺑﺎﻍ ﺟﺰﻋﻠﻒ نیست!

ﻋﻠﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺟﻮﯾﺎ ﺷﺪ.


ﻟﻘﻤﺎﻥ ﮔﻔﺖ ﺍﯼ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺷﻤﺎ

ﭼﻨﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﺖ ﺻﺎﻑ ﺑﺎﺷﺪ،

ﻋﻤﻞ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ!


ﻟﺬﺍ ﻣﻦ ﮔﻨﺪﻡ ﮔﺮﺍﻧﺒﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﭙﺎﺷﯿﺪﻡ،

ﺑﻠﮑﻪ ﺗﺨﻢ ﻋﻠﻒ ﻫﺮﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﯿﺖ ﮔﻨﺪﻡ ﺑﺬﺭ ﮐﺮﺩﻡ!!!!


ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺧﻮﺩﮔﻔﺘﯽ ﻧﯿﺖ ﻭﺩﻝ ﺑﺎﯾﺪﺻﺎﻑباشد


ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﺳﺖ 

ﻭ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﺎ ﻧﯿﺎﺯ ﻧﺪﺍﺭﺩ!

راهکارهایی برای حضور قلب در نماز

1- دقت در انجام مقدمات نماز: مانند وضوى با معنویت، انجام مستحباتى چون اذان، اقامه و... 


2- از هنگام وضو گرفتن توجه داشته باشیم که داریم برای چه کاری و حضور، نزد چه بزرگی مهیا می شویم. چند لحظه قبل از نماز نیز فکر کنیم که می خواهیم چه کاری انجام دهیم و در مقابل چه معبود و محبوبی ایستاده ایم.


3- گزینش مکان مناسب، دورى ازجاهاى شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر آن چه موجب انحراف توجه از خداوند شود.


4- گزینش وقت مناسب و تا آن جا که ممکن است اول وقت خواندن نماز.


5- تا حد امکان در مسجد و با جماعت نماز خواندن و دعا کردن (به ویژه در جماعاتى که بعد معنوى بیشترى دارد).


6- نماز را با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانى آن خواندن و آن را با توجه به عظمت خداوند و کوچکی خود به جا آوردن.


7- در نماز در حال ایستاده به مهر نگریستن و در رکوع پایین پا و در تشهّد به دامن خود نظر نمودن.


8- تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوى وآن را مالامال از عشق خدا ساختن.


9- ضبط قوه خیال


10- توجه به ارزش والای نماز